Friday 21 September 2012

ble kerjaya JURURAWAT menjadi pilihan

Assalamualaikum w.b.t

Adakah ini pilihan Ms Syafiqa??? YA atau TIDAK??? opkos la TIDAAAAKKKKK,,,hehehe,,,tapi tu pada mula nye la,,,saya memang TIDAK menjangka saya bakal menjadi seorang JURURAWAT,,,and guess what??? saya da berjaya kepuncak kedestinasi,,,yeayy,,yeayy,,,hahaha,,,saya suda mendapat lesen untuk menjadi JURURAWAT,,,*bangga sekejap*

Tapi apakan daya saya belum mula lagi kerja sebagai seorang JURURAWAT TERLATIH yang berlesen,,,sebab ape???*sedih plak dengar*,,,sebab surat posting a.k.a belum sampai di tangan saya,,,saya rasa die dok sesat kat mana2,,,sebab tu la x sampai,,,ke jammed kat jalan tu???mana tau kan,,,hahahaha*joke yang x lawak pon*

Saya bersyukur ke hadrat Illahi kerana memberi saya peluang menjadi seorang JURURAWAT,,,berkhidmat untuk masyarakat,,,*ceewaahh*

Saya tak tau pon PAPA saya de mohon jawatan JURURAWAT ni kt SPA,,,tetibe je de surat sampai saya kene interview,,,cesss,,,mmg x ske sesangat la mse tu,,,masa interview tu saya mmg jawab sangat tidak memenuhi syarat,,,jawab sangat tak acuh,,,jadi saya fikir la mesti saya tak dapat lansung jawatan ni,,,hahaha*ketawa berdekah2*

Tiba la surat dimana saya telah TERpilih menjalani pengajian DIPLOMA KEJURURAWATAN,,,APA???adoi,,,bia btol???rase nye jawab memang sengal2 ubi,,,*dush,,dush*,,,pada waktu itu saya sedang belajar di MATRIKULASI PERAK(KMPK),,,saya nekad x mau terima,,,tapi mama,,papa,,sepupu,,semua kol saya untuk menerima DIPLOMA KEJURURAWATAN tu,,,saya da kata x mo la,,,tiap2 ari mereka kol,,,jadi saya pon TERpaksa la terima*lembut hati*,,,mana tau de hikmah disebaliknye,,,
perbezaan sem 1 dan sem 6*matang ckit*
1 JULAI 2009,,,bermula la episod dimana saya memulakan kehidupan saya sebagai seorang pelajar KEJURURAWATAN,,,fuyyyoooo,,,da nak jadi cik misi siot,,,hahahaha,,,bagaikan tidak percaya,,,dan sememangnye saya tak suka SAINS(bio,,kimia,,fizik)*hate it*saya suka MATHS,,,kira2 membina pemikiran sikit,,,hehehe,,,kalau bab SAINS ni mmg fail ckit,,,
bip*yang letak atas bahu tu*

Masuk belajar semester 1,,,ok kalau da masuk kelas memang saya x suka la,,,mengantok,,,tido dalam kelas*simtom selalu dalam kelas*belajar,,belajar,,belajar,,,pastu masuk practical kat hospital*depan kolej je pon*hari pertama practical saya menangis sebab tak tahan nak keje,,,kaki sangat lenguh,,,sakit belakang,,,biase la frst tym,,,cuci kencing berak orang,,,amek vital sign(bp,,nadi,,suhu),,,kalau semester 1 ni saya belajar yang basic je la,,,huhuhu,,,,

Masuk belajar semester 2,,,yang ni up ckit dari semester 1,,,saya dapat wt dressing(cuci luka),,bagi ubat,,cucuk orang,,buat ecg(cek jantung),,,bnyak la jugak,,,saya sudah mula menerima kerjaya JURURAWAT ni,,,mungkin ini sudah tertulis untuk saya,,,mula2 x suka then lepas tu suka,,,bak kata orang TAK KENAL MAKA TAK CINTA,,,hehehe

Masuk belajar semester 3,,,lagi ekstrem,,,belajar pasal PEREMPUAN-->gynaecology,,obstetrik,,,agak challenging jugak,,,dan saya suka pada practical nye,,,dapat melihat ibu mengandung,,melahirkan anak,,,memang masa tgk diorang give birth teringat kt MAMA,,,agaknye macam ni la masa MAMA lahirkan kte,,,kadang2 tu menangis la jugak,,,bez sangat tgk baby2 yang baru lahir tu,,,suci dan murni je tgk diorang,,,ade la satu hari tu,,,masa nak tido malam,,,teringat kt MAMA,,,kol 2 pagi kot kte tepon MAMA,,,tapi MAMA tak jawab,,,kol 3 tetibe je MAMA tepon n ckp kenapa,,,saya cakap saya rindu pada MAMA,,,*nth nape tetibe je*

Masuk belajar semester 4,,,kureng ckit la sebab komuniti,,,kerja kat klinik ibu dan anak,,,keje kt klinik tu bez la,,,kene wt folio tu yang malas sesangat,,,banyak gne duit tu,,,malas nak cite la semester 4 ni,,,hahaha

Masuk belajar semester 5,,,lagi la tak bez sebab kene wt research,,,tapi ok la,,,dapat wt sesame ngn kawan2 saya,,,yang paling saya suka masa posting kt klinik negeri sendiri,,,kat cni la saya belajar macam2,,,amek darah n masuk jarum(branula) la paling utama sebab tu untuk semester 6 (last sem),,,first tym dapat amek darah memang sangat teruja,,,sekali buat memang nak wt berkali2,,,kalau kt klinik mmg la ramai orang n saya dapt ramai orang utk amek darah,,,hahaha*macam vampire pulak*,,,ade la pakcik tu cm x yakin je ngn saya(mmg saya tak yakin pon),,,tapi saya x menunjukkan saya tak yakin dari riak muka saya,,,saya tahu saya nak belajar,,,so saya cuba da akhirnye dapat jugak,,,MA kt c2 mmg bg tnjuk ajar kat saya dengan baik,,,

Dam akhirnye perjalanan saya hampir tamat sebagai pelatih KEJURURAWATAN,,,
Masuk belajar semester 6,,,saat genting jugak,,,kerja kt emergency,,,memang adventure la jugak,,,saya ade cerita kt entry sebelum ni ble kerja malam di kecemasan,,,panjang sangat pulak cerita kat cni kan,,,dapat amek darah,,masuk branula,,,semester 6 ni memang tough ckit,,,tapi saya dapat laluinye jugak,,,

Last semester ni memang banyak kene wt test,,,memang x suka test,,,susah jugak la,,,da la saya ni jnis belajar last minit,,,takut la jugak kalau2 tak past,,,semester ni kene pass 2 ujian iaitu FINAL EXAM dan LJM(LEMBAGA JURURAWAT MALAYSIA),,,memang takut utk mengetahui keputusan samada lulus atau tidak,,,da la tym nk tau rseult tu dok kt umah,,,agak stress la jugak nak tunggu,,puas menunggu akhirnya  keputusan telah dapat dan ALHAMDULILLAH SYUKUR semuah kumpulan saya termasuk saya lulus dengan jayanye,,,n tau ape???PUAN kat kolej x sangka kami semua bole lulus dengan jayanye n ade jugak yang cemerlang(da bez in KKM)-->bkan saya,,,hehehe

Sekarang ni saya hanya tunggu untuk dipanggil untuk bekerja sahaja,,,nebes la jugak,,,da kira2 3 bulan la jugak dok umah,,,rasanye otak da tepu,,,jadi bila la nak keje ni???dapat la gaji,,,hahaha,,,bole bagi MAMA n PAPA,,,mintak2 la saya dapat dekat je,,,tak mau la jauh2,,,x sanggup la dok jauh,,,da la x pandai survive sorang2,,,huhu,,,jadi doakanlah saya dapat dekat je,,,surat konvo da sampai,,,jadi saya konvo la dulu ye,,,saya konvo kt KSKB ULU KINTA-->16 oktober 2012,,,tak saba da ni nk konvo,,,dapat pakai jubah,,,wahhh,,,bez nye,,,

Jadi,,,sekarang saya sudah boleh menjadi seorang JURURAWAT,,,nampaknye ini adlah kerjaya PILIHAN saya,,,saya bersyukur dapat menjadi seorang JURURAWAT,,,doakan saya menjadi JURURAWAT yang berguna dan bertanggungjawab untuk masayarakat,,,aamiiinn,,,

atas*baru*-->sem 5 nye
bawah*lama*-->sem 1 nye
SEKIAN TERIMA KASIH<<<<3

No comments:

Post a Comment